modelomania

Agusta A109 Power

Έχει γραφτεί από Γιώργος Αυγερινόπουλος
Κυριακή, 31 Οκτώβριος 2010

  • Κατεβάστε το εγχειρίδιο συναρμολόγησης του Thunder Tiger 90
  • Κατεβάστε το εγχειρίδιο του κινητήρα OS 91SZ-H
  • Κατεβάστε το εγχειρίδιο του Governor GV-1
  • Κατεβάστε το εγχειρίδιο του Gyro Gy 401
  • Κατεβάστε το εγχειρίδιο Agusta A 109 Power

Τις τελικές ρυθμίσεις, λόγω ασχετοσύνης, τις εμπιστεύτηκα στον αγαπητό φίλο Αντώνη Ζωγράφο. Τον ευχαριστώ για την καλή του διάθεση και την υπομονή του.

Με την ολοκλήρωσή τους, αποφασίσαμε την πρώτη δοκιμαστική πτήση.

Start και Hover από τον Αντώνη. Δυστυχώς, είχα προγραμματίσει την κλίση (eleron) ανάποδα και αναπόφευκτα έκαναν touch τα carbon blades στο έδαφος …

Διόρθωση προγραμματισμού, αντιστρέφοντας την κίνηση του servo και πάλι Start και Hover. Μέχρι εδώ όλα καλά. Ενθουσιασμός στην ομάδα, το θηρίο φαινόταν ότι ζητούσε πτήση. Εγώ είχα ξετρελαθεί από την χαρά μου και αισθανόμουν υπερήφανος που κατάφερα για πρώτη φορά να κατασκευάσω μία τόσο σύνθετη κατασκευή!

Ξαφνικά το χαμόγελό μου χάθηκε. Το ελικόπτερο όλως απρόσμενα κερδίζει απότομα ύψος και μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα συντρίβεται στο έδαφος …

Ο Αντώνης κέρωσε για την ευθύνη που είχε πάρει της πρώτης πτήσης. Το πλησιάσαμε, ενώ ακόμα ο κινητήρας γύριζε και αυτό κτυπιόταν πληγωμένο στο έδαφος. Όλοι επάνω προσπαθούσαμε να εξηγήσουμε το συμβάν. Ό Αντώνης ήταν σίγουρος, ότι δεν ήταν χειριστικό λάθος, αλλά τεχνικό πρόβλημα.

Τελικά ο γρίφος λύθηκε. Το βιδάκι που συγκρατούσε το Horn του Servo του Elevator είχε ξεβιδωθεί, διότι δεν του είχα βάλει loctite.



Ο Αντώνης ησύχασε και εγώ έβαλα κάτω το κεφάλι. Το περίεργο είναι, ότι, ενώ είχα προσέξει και είχα εφοδιάσει όλες τις βίδες του ελικοπτέρου με loctite, οι βίδες των servo μου διέφυγαν για δύο λόγους. Τα servo που χρησιμοποιούσα στα αεροπλάνα ήταν εφοδιασμένα κυρίως με βίδες αυτοκοχλιούμενες. Στις λίγες περιπτώσεις που στερεωνόντουσαν με σπείρωμα, δεν είχαν ανάγκη loctite.

Είχα πιστέψει ότι είχα χάσει το Ελικόπτερο ολοκληρωτικά και ήμουν έτοιμος για νέα αγορά.

Στο σπίτι είχα μία νέα ευχάριστη έκπληξη. Αναγνώρισα τα κατεστραμμένα κομμάτια, τα επέλεξα και την άλλη μέρα ξεκίνησα για την ανεύρεσή τους.

PV0041 BALL LINK 6.0
PV0124 FLYBAR CONTROL ROD 3.6
PV0126 SPINDLE 9.0
PV0186 MAIN SPUR GEAR 93T(STD) 15.0
PV0208 FUEL TANK RUBBER GROMMENT 2.4
PV0240 SERVO LINK ROD 5.0
PV0253 ANTENNA PIPE 4830/4870 2.1
PV0262 BODY SUPPORT 3.2
PV0322 HEAVY DUTY CLUTCH 33.0
PV0360 STARTER SHAFT 6.0
PV0395 SUS FLYBAR ROD 7.5
PV0403 MAIN ROTOR HUB 13.0
PV0408 HEAVY DUTY CLUTCH BELL 35.0
PV0410 UPPER METAL FRAME 21.0
PV0422 TAIL BOOM 23.0
LXLVL6 Century Carbon Main Blade 710m 110.0
LXLVM6 Century Silent Power 90 Tuned Muffler 70.0
    Συνολικά 342.0

 

Αυτό ήταν το τελικό κόστος και θα έλεγα ότι μου πήγε καλά, εάν λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι τα Blades και η εξάτμιση μόνον κόστισαν 180 €.

Μετά τις αλλαγές το ελικόπτερο ήταν άψογο χωρίς την παραμικρή γρατσουνιά, κάτι που δεν συμβαίνει δυστυχώς μετά την πτώση ενός αεροπλάνου. Ό τι και να κάνεις, δεν είναι ποτέ καινούργιο.

Πέρασε ένας χρόνος και το επισκευασμένο ελικόπτερο έμεινε στο ράφι. Μετά ξεκίνησα την κατασκευή του body.

Στην συνέχεια παραθέτω τις οδηγίες κατασκευής, για να έχετε μια καλή ενημέρωση για το τι θα αντιμετωπίσετε, εάν αποφασίσετε να το κατασκευάσετε και εσείς.

1. Get your Raptor 90 well tuned before you install the body. Remove the tail transmission, landing skid and rotor head.

2. Locate the landing gear includes retracts, wires, wheels, collars, POM washers, wheel spacers and setscrews.

3. Secure the main retract wire with the setscrew which is already in the retract shaft. Adjust the wire at 50mm (1-31/32") in length then insert POM washer, wheel then secure the collar with setscrew.

 
4. Same way to assemble the nose gear and adjust the wire at 65 mm ( 2-1/2 ") in length.

5. Locate the main plate, retract mount, servo tray, M3 locknuts, standoff, 3x12mm and 3x25mm sockets crews as shown in the photo.

6. Secure the retract mount and the servo tray on the main plate. Next locate retract gear, 3x10mm sink head screw, M3 locknut, retract servo, 3x12mm.

 

7. Install the retract gear on main plate as well as the retract servo, note the servo orientation. Locate the two 12mm standoff-balls for retract pushrod; 8 and 10 mm standoff - balls, standoff, 3x6mm socket screws and POM washer for rear horn. Note the rear horn is longer than front horn.

8. Install the balls and rear horn in place properly. Secure the M2 Nut on all balls. Note the 10mm standoff - ball should be installed at the short arm side.

9. Locate the Z-bend pushrod and 45mm threaded rod then thread the ball ends. Measure at two ball ends, at about 75 mm.

 

9. Locate the Z-bend pushrod and 45mm threaded rod then thread the ball ends. Measure at two ball ends, at about 75 mm.

 

10. Get a disc horn then drill two 2 mm hole (9.5 mm to the center) as photo shown. Drill another 1.5mm hole (16 mm to the center) then secure the 10mm standoff - ball with M2 nut.

11. Install the pushrods as photo shown and adjust the ball end to get a good movement.

12. Same way to install the front horn in place with 3x6 and 20mm socket screw, M3 washer and POM washer, two 8mm standoff - balls. Install the nose gear in place with 3x10 mm sink head screws, M3 washer and Locknuts. Secure the 18mm standoff-balls on the nose gear pushrod with M2 nut.

 

13. Assemble the pushrods; one is about 95mm between two center points of ball end, the other is about 465mm of two ball end center.

14. Temporally install the retract assembly on the wood mount then install the pushrods to link the front and rear horn as well as the nose gear pushrod. Test the retract gear and adjust the pushrods until it works perfectly.

Note: Do not over tighten the standoff ball on the retract link as it may break the plastic. Just tight and use Loctite.

15. Epoxy the two pieces of screen and exhaust pipes in place.

 

16. Install the handle rail at the tail, it is about 27cm from the end. Drill 2mm holes and press plastic collar to secure it in place. Apply tiny CA at the contact area of handle rail and fuselage.

17. Remove the retract assembly from wood mount. Next remove one side of retract from main plate so it could be placed in the retract area of the fuselage.

18. Install the retract you just removed from the main plate as shown.

 

19. Place the wood mount and join the main plate, next center the wood mount then make marks on fuselage.

20. Remove the wood mount, then use file to make two notches so the wood rails can fit in later.

21. Install the muffler and check if muffler contacts the wood mount. You may need to trim the wood mount. (Photos shown is OS91 with) The kits come with muffler extension that you may use. Check if the throttle lever contacts the muffler if you use the extension. Trim the contact area if necessary.

 

22. CA the main plate and wood mount in place and make sure the holes on main plate are aimed to the holes on wood mount.

23. Temporally secure the helicopter on wood mount with a M3 socket screw; this is to keep helicopter and wood mount together for next assembly step.

24. Replace the post from the old one. Next install the body retainer with 3x8mm socket screw and washer. Adjust the body retainer so it just contacts the fuselage. Make marks at the holes. Do the same procedure at the other side.

 

25. Make sure the helicopter and retract are well positioned. Carefully remove the socket screw, next use the hole as drilling guide then drill a pilot hole. Next enlarge the hole to 3mm.

26. Temporally secure the wood mount at the hole you drew in the last step. Next using the four holes on main plate as drilling guide then drill pilot holes. Enlarge the hole to 3mm.

27. Drill 3mm holes at the marks, secure the retainer with 3x10mm socket screw with M3 washers and locknut. Secure the wood mount and main plate with two 3x25mm Socket Screw, POM washer and M3 nut at far-most two holes.

 

28. Locate foot step accessories then use care to install the foot step support on the fuselage; make sure they are level with each other. Press the retaining Collar firmly then apply CA at the last.

29. Locate the tail boom foam retainer, measure at 18 cm (7") from the boom end. Secure foam retainer in place with CA.

30. Before you install the helicopter into fuselage, get an extension wire for retract servo. Carefully install the helicopter in the fuselage, pull the tail boom and position the helicopter in place properly. Secure the helicopter with 3x35mm socket screw, POM washer and M3 Locknut.

 

31. Install the ignition extension outlet on fuselage.

32. Drill about 14 mm (5-1/2”) hole at the bottom fuselage where is 35 mm (1-3/8”) away from the panel line. Get the silicone tube exit at the hole.

33. Assemble the carbon rod with two rod ends. Next install the other two body retainers and carbon rod with two 3x8mm, four 3x10mm socket screws, M3 washers and locknuts.

 

34. Drill 3mm hole at the bottom fin of leading edge then epoxy the tail skid inside the fin about 36 mm (2-1/2”).

35. Locate 3x25mm setscrews then install on horizontal tail. Apply epoxy inside the hole and thread the setscrew in the tail and leave about 10 mm in length outside the tail.

36. Drill a hole to accommodate the setscrew on tail. Trial fit the tail in place, lightly sands the glue area then epoxies the tails in place firmly.

 

37. Install the tail transmission and link in place. Make sure it works properly.

38. Cut tail end into two pieces as shown. Use the template in page 15, cut the template off and apply on tail end then trim off the area.

39. Install the tail in place and trim the contact areas with tail transmission.

 

40. Secure the tail end with 2x5 mm wood screws.

41. Trim all windshield and windows. Both sand the glue area to enhance the adhesion. You may skip installing the middle windows for easy access and tuning the helicopter. These also help the cooling.

42. Epoxy the small screen inside the front fuselage as shown.

 

43. Locate the wiper and upper wire strike as well as its relative hardware.

44. Install the wipers, upper wire strike and antennas in front of the windshield as photo shown.

45. Install the lower antennas as well as the lower wire strike.

 

46. Assemble the external hoist mount first then secure the hoist on the mount with the mounting strip and four 2x6 mm self - tapping.

47. Next install the hoist assembly on the fuselage as photo shown.

48. Trim all windows and both sand the glue area on windows and fuselage. Epoxy the windows in place properly. You may skip installing the middle window for engine adjustment and any maintenance of helicopter.

 

49. Install the rotor head back to the helicopter, make sure all links are well connected and servos work fine.

50. Cut the front fuselage then join the front fuselage to the rear fuselage with 16 pieces of 2x5 mm wood screws.

 



Τελευταία ενημέρωση Τετάρτη, 03 Νοέμβριος 2010
english greek

Polls

Ποιά είναι η γνώμη σας για το modelomania.gr?

Αποτελέσματα


Ο καιρός στα Μέγαρα

Ο καιρός τώρα
Λιακάδα Λιακάδα
Θερμοκρασία: 26 °C
Πέμπτη, 24 Αύγ
Λιακάδα Λιακάδα
Θερμοκρασία: 22 ως 31 °C
Παρασκευή, 25 Αύγ
Λιακάδα Λιακάδα
Θερμοκρασία: 23 ως 31 °C
Σάββατο, 26 Αύγ
Λιακάδα Λιακάδα
Θερμοκρασία: 23 ως 30 °C

Επιλογή Εμφάνισης

ks-lservice

Ημερολόγιο

Πέμπτη
24
Αυγούστου
2017
Ανατ.: 05.51
Δύση: 19.03
Σελήνη
1 ημέρας

Σήμερα Γιορτάζουν
Δεν υπάρχει σήμερα κάποια γνωστή γιορτή
Ακολουθεί...
25/8
Τίτος, Γεννάδιος, Επιφάνιος, Μηνάς

Ποιός είναι συνδεδεμένος ...

Έχουμε 25 επισκέπτες σε σύνδεση

Στατιστικά


web counters